دنیـــــــــــای کوچک یک پزشک عمومی
دنیا چقدر کوچک است اگر اهل فکر کردن به بالاتر باشیم
یکشنبه 12 مهر 1394 :: نویسنده : محمد Dr


با سلام
این مطلب رو میخوام به چند دلیل افسردگی و راه های برطرف کردن اونها اختصاص بدم. البته اینها بیشتر تجربیات و دیدگاه های شخصی خود منه و نه مطالب علمی پزشکی یعنی به عنوان یه وبلاگ نویس مینویسم نه به عنوان پزشک!
1. به نظر من یکی از شایع ترین دلایل افسردگی در نسل امروز خصوصا جوانان، استفاده ی نادرست از شبکه های اجتماعی است! شبکه های اجتماعی از قبیل واتساپ، فیس بوک، اینستاگرام، وایبر، تلگرام و... که هر کدام مزیت های خاص خودشان را دارند و میتوانند حلال بعضی از مشکلات ارتباطی باشند، متاسفانه بیشتر خود به یک مشکل تبدیل شده اند. بیشتر جوان ها با عضویت در این شبکه ها، به جای رفع نیازهای واقعی، ذهن خود را وارد و محصور در یک دنیای مجازی می کنند و از واقعیات زندگی خود جدا می شوند. کسی که مرتب اینستاگرام خود را چک می کند تا لایک های پست جدیدش را ببیند، یا عکس های شخصی دیگران را ورنداز می کند، ارتباطش با اطراف محدود می شود، در فکرهای بی مورد و واهی فرومی رود و به خاطر دیدن تصاویر ایده آلی که اشخاص از خود و شرایط زندگی شان نشان می دهند، نسبت به زندگی عادی اش احساس دلسردی و سرخوردگی می کند و رفته رفته دچار افسردگی می شود.
به همین خاطر، فقط در صورتی که به یک شبکه ی اجتماعی نیاز دارید، در آن عضو شوید و در صورت عضویت هم، آن را مدیریت کنید، قبل از اینکه شما را مدیریت کند! برای مثال به خودتان قول بدهید که روزی دو بار بیشتر اینستاگرامتان را چک نکنید!
2. ورزش کنید! ورزش خصوصا هوازی ( مثل دو، فوتبال، والیبال،...) تاثیر زیادی در بهبود و حفظ روحیه ی شما دارد.
3. از گوش دادن به آهنگ های امروزی تا حد ممکن بپرهیزید! این آهنگ ها اگر غمگین باشند، شما را هم غمگین می کنند. آدم که آهنگ های امروزی را گوش می دهد، ناخودآگاه فکر می کند که عاشق کسی بوده است و آن شخص ترکش کرده و رفته! اگر هم به ظاهر شاد باشند، در آن لحظه ممکن است شما را شاد کنند ولی پس از آن یک فاز افسردگی و غم را تجربه می کنید!
4. مراوده با اطرافیان و فامیل خود را حفظ کنید!
5. برنامه ریزی داشته باشید! یک برنامه ی کلی برای زندگی روزمره ی خود بریزید. برای مثال زمان کلی درس خواندن، تماشای فیلم، ورزش و... را در ذهن خود داشته باشید. برای مثال هر روز نیم تا یک ساعت ورزش، دو ساعت درس، خواندن یک صفحه قرآن،...در برنامه تان داشته باشید، سعی کنید وارد جزئیات آن نشوید، ریختن برنامه های سخت و انعطاف ناپذیر چون اغلب قابل اجرا نیستند، باعث سرخوردگی و تشدید افسردگی می شوند.
6 جای شب و روز را با هم عوض نکنید! شب ها زود بخوابید و سحرخیز باشید تا کامروا باشید! امتحان کنید!

7. و در آخر اینکه معنویت خود را تقویت کنید و در فعالیت های مذهبی و ترجیحا به صورت جمعی شرکت داشته باشید! البته به نظر من، معنوی بودن اعم از موارد بالاست یعنی اگر شما معنوی باشید، اول یک هدف درست را در زندگی خود انتخاب می کنید، از موفقیت هایتان سرمست نمی شوید و از شکست ها هم سرشکسته نمی شوید، چون می دانید، تکلیف خودتان را انجام داده اید و شما فقط به اندازه ی توانتان مسئول هستید و از طرفی ورزش و ارتباط با اطرافیان و ... را به عنوان یک وظیفه ی شرعی انجام خواهید داد.





نوع مطلب : اجتماعی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 17 اردیبهشت 1395 06:56 قبل از ظهر
سلام
صحبتاتونو قبول دارم
من ب خاطر درسام تلگرامو پاک کردم و هر پنجشننبه میام ولی اینکه اهنگ گوش ندمو واقعا نمیتونم
من همون اندازه ک درس میخونم باید اهنگ گوش بدم
ولی امسال من ایمانی ک داشتمو از دست دادم
دیگ اینو قبل نیستم دقیقا ی ساله ک اینجوریم و میونم با خانوادم خیلیی سرد شده بعضیا میگن ب خاطر سنم هست و


حتی دیگ هیچ امیدی ندارم اعتماد ب نفس ندارم باور ندارم ک میتونم و
ی احساس خیلییییی بدیه
ک هیچ وقت تموم نمیشه..
ولی این چند ماهی ک از نت فقط اخر هفته ها استفاده میکنم خیلییی بهم کمک کرده ک بهتر باشم ولی ن عالی
پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395 09:10 بعد از ظهر
سلام
صحبتاتونو قبول دارم
من ب خاطر درسام تلگرامو پاک کردم و هر پنجشننبه میام ولی اینکه اهنگ گوش ندمو واقعا نمیتونم
من همون اندازه ک درس میخونم باید اهنگ گوش بدم
ولی امسال من ایمانی ک داشتمو از دست دادم
دیگ اینو قبل نیستم دقیقا ی ساله ک اینجوریم و میونم با خانوادم خیلیی سرد شده بعضیا میگن ب خاطر سنم هست و


حتی دیگ هیچ امیدی ندارم اعتماد ب نفس ندارم باور ندارم ک میتونم و
ی احساس خیلییییی بدیه
ک هیچ وقت تموم نمیشه..
ولی این چند ماهی ک از نت فقط اخر هفته ها استفاده میکنم خیلییی بهم کمک کرده ک بهتر باشم ولی ن عالی
یکشنبه 2 اسفند 1394 12:46 قبل از ظهر
سلام،بنظرم ریشه ای ترین عاملی که باعث ایجاد افسردگی شده،عدم تسلط ادما بر کنترل و اداره زندگیشونه که این سرما خوردگی روحی رو داره بین نوجوونا افزایش پیدا میکنه.
پنجشنبه 28 آبان 1394 09:38 بعد از ظهر
سلام،،راستش همه حرفاتونو قبول دارم،،چون حسشون کردم،من دوسال پشت کنکور موندم تاپارسال پزشکی قبول شدم،سال دومی که موندم دیگه کم کم داشتم افسرده میشدم تا اینکه یه دانشجوی پزشکی کمکم کرد که از اون حالت نجات پیدا کنم،،جالبه الانم هم دانشکده ایم گاهی اوقات میبینمش،،وقتی میبینمش یاد اون روزا میفتم...ببخش اگه طولانی شد...
شنبه 2 آبان 1394 04:20 بعد از ظهر
سلام آقای دكتر
ممنون بابت مطالب مفیدتون
شنبه 25 مهر 1394 01:36 قبل از ظهر
Man bahat movafeqam va hamchenin ba rahe hallat vali khob y chize dg hm hast ...masalan inke vaqan tafrih kame ... yeki mese mn k bamtanha tafrihash esterahateye beine darsas khob ya mire telegramo inaro check mikone ya ahang goosh mide ya tv mibine ..vaqte varzasham k nadaram vakh ezaf bashe dars mikhunm ... y joorai rabt peida mikone b sharayete ejtemai k tafrihe anchenani nist va mardom enqad karo mashqale daran k too vaqte ezafi hoseleye vakh gozarundan ba baqie ya varzeshe havazio nadaran!!
چهارشنبه 22 مهر 1394 11:47 بعد از ظهر
واقعا تماااااااام حرفایی ک گفتین .تک تکشون حرف دلم بود.واقعا همینجوریه.مثلا خود من ازون موقع ای ک فقط با تلگرام کار میکنمو و بقیه برنامه هامو حذف کردم .هم ب کارام بهتر میرسم هم از افسردگی های الکی ک با دیدن چهره ی غیر واقعی زندگی مردم ایجاد میشد رها شدم..مرسییییی همکار کوچیکتون معصومه
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
var xpos=new Array() for(i=0;i=1;i--){xpos[i]=xpos[i-1]+kern ypos[i]=ypos[i-1]} xpos[0]=x+kern ypos[0]=y for(i=0;i